Samos Guide

Då jag inte besökt Grekland på så länge jag kan minnas så är Samos det enda jag har att gå på när det kommer till Grekland. En supermysig Ö med flera olika delar. Jag var i en liten fiskeby vid namn Kokkari. Flera mysiga hotell, många restauranger och tavernor. Många låg vid stranden så möjligheten till att avnjuta en middag på stranden var möjlig varenda kväll. Därför dags för min rapport av vad jag rekommenderar i Kokkari, Samos.

Restauranger

Prima Vera ligger en promenad bort mot centrum och är en restaurang precis vid havet. Denna restaurangen passerade vi ett antal gånger men inte riktigt charmades av förens vi bestämde oss en av dem sista kvällarna att gå dit. Supergod mat med brett urval. Vi åt en pasta med skaldjur (bild längst ned till höger). Inte allt för dyrt, trevlig personal med snabb service. Tips!

Girasole, en italiensk restaurang med magisk mat. Vi var här två kvällar, båda gångerna lika nöjda med maten. Risotton var perfekt som jag åt första kvällen och sista kvällen när vi var där åt jag carpaccio, vilket var underbar den med. Rejält med dricks på detta stället då det verkligen var en av dem bästa vi besökte i Kokkari.

Line Creperie Beach Cafe, ett lunchställe med härlig atmosfär och serverade hemgjorda crepes med fyllning på nådig matig nivå och sötare nivå. Här hade dem solstolar som var gratis ifall man bestämde sig för att äta lunch på stället vilket vi tyckte var ett kap. Så vi bestämde oss för att besöka detta två gånger under resan. Trevlig personal, god mat. Hit rekommenderar jag att gå för att även äta en frukost samt då lunch.

Meltemi, en restaurang vi besökte första kvällen och hade en solnedgång att avnjuta vår middag till. Matutbudet var blandat och lagom. Tipsar om att äta fisk/skaldjursrätter här då det ansågs vara deras specialité. Åt jätteräkor med en god sås till vilket också var magiskt gott. Vi prövade även här att dricka ett vin från hemtrakterna i Samos vilket är värt ett smakprov. Lite dyrare ställe, men väl värt pengarna med tanke på servicen, utsikten och självklart maten.

Beach Restaurangerna som låg vid de stränder vi besökte vill jag också självklart upplysa om. Det låg två vid Tsamadou Beach, en lite längre bort och en precis när man kommer dit. Tipsar om att avnjuta en god sallad och pröva deras juicer då dem är fantastiskt goda. Sedan var det även en till strand vi besökte när vi promenerade till Tsamadou som låg på vägen dit, vilket också var grym. Men googla så finner ni även denna :-) Många grekiska sallader avnjöts här kan jag ju säga..hehe

Övrigt kan jag lägga till, att ifall man promenerar in till centrum så finner man hundratals restauranger på rad, många är lite sämre och många är bra. Så därför får man gå på sin magkänsla vilken som tilltalar mest. Det gjorde vi 7/10 gånger vi gick dit. :-)

Stränder

Vid hotellet vi bodde, så låg stranden helt perfekt intill. Vi låg bara dock första dagen där då vi ville ha lite variation så därför promenerade vi först bort på samma strand och se om man kunde lägga sig på andra ställen. Vilket självklart fanns, men man får räkna med att betala 4-6 euro för att hyra ett "set" för dagen. Därför utnyttjade vi chansen där det ingick ifall man åt lunch på stället.

Tsamadou Beach, låg en bit bort, en promenad på 15-20 min. Vi tog på löparskorna, vattenflaskan i ena handen, väskan i andra och hatten på huvudet, så tog vi en promenad direkt efter frukost, låg på stranden till kvällen och sedan gick hem igen. Klockren extra workout. Detta var nog favoritstranden. Vattnet var ju inte ens att tala om. Helt fantastiskt. Helt klart, turkost och fräscht. Hit MÅSTE ni ta er om ni besöker Kokkari. Verkligen ett hett tips för er som vill ha lite variation på semestern.

Lemonakia Beach, stranden påvägen till Tsamadou som jag nämnde ovan (kom på namnet nu!). Också en trevlig strand, bra läge. Vindstilla och fint vatten. Ligger i en liten vik, precis som Tsamadou. Precis lika fint som Tsamadou men lite mindre. Så därför smaksak vad man föredrar.

Kokkari Beach, den vanliga stranden inne i Kokkari. Fin strand men mycket mer kryllat av folk. Många tavernor där du kan äta lunch och ta något svalkande och dricka. Orkar man inte ta sig till någon av ovanstående stränderna tycker jag ändå man kan lyckas få en bra plats på denna stranden om man är ute i god tid.

Hotell/ Bo

Det fanns många ställen att bo på, majoriteten av alla hotell var väldigt enkla, inget märkvärdigt alls. Så man får räkna med "No Luxury" ;-) Där vi bodde fick vi betala extra för det mesta, såsom kyl, air condition osv. Vilket såklart funkade, men man får vara beredd på detta när man bor så enkelt för bra pengar. Man får läget, vilket är guldvärt såklart :-) Vi åkte med Apollo, som har ett flertal hotell att erbjuda.

Hotell Arion, som ligger en bit från stranden men har en lugn atmosfär. Hotellet har även fått pris för bra service och nöjda kunder. Läs mer Här

Hotell Archangelos Village, ett hotell med äkta grekisk oas som ligger precis vid stranden. Här får du vara beredd att laga din egen mat eller äta ute då inga måltider ingår här. Men väl värt mödan eller hur? ;-) Läs mer om hotellet här

Kokkari Beach Hotell, ett steg från stranden ligger detta hotellet. Enkelt hotell med magiskt läge. Ett strandcafé som är tillhörande av hotellet ligger precis utanför där du kan köpa med en flaska vatten eller två för en tia så du klarar dig igenom dagen utan att behöva koka över.. Läs mer här om hotellet

Övrigt att veta..

Ha kontanter, då det är många restauranger som inte tar kort. Även om ni skall hyra solstolar eller exempelvis köpa med någonting från affären så underlättar detta enormt mycket.

Var beredd på att maten är lite dyrare än vad man från början tänkt sig. Vi gick över våran budget en hel del då maten var betydligt dyrare än vad vi trodde. Dessutom tar dem extra betalt för brödet ni blir serverade innan ni börjar äta, så räkna med 1-3 euro extra på notan :-)

Testa deras lokala mat och vin. Vi gick till olika restauranger där det kändes lite mer som grekisk oas, vilket vi alltid prickade rätt vid. Så fråga servitörerna om råd så får ni smaka äkta grekisk mat :-)

Solstolar och parasoll kostar i princip på varje ställe som jag nämnde ovan. Så räkna med 3 euro/person varje dag om ni hyr parasoll och solstolar.